Kortpredikan
– Hes 37:21-28 Jer 31:10-12b,13 (resp.psalm) Joh 11:45-56 –
Många av judarna hade kommit till tro när de gått ut till Maria i Betania och sett Jesus uppväcka Lasaros. Det kunde hota den politiska balansen.
Men Kajafas är realpolitiker. En man, Jesus, får offras för folket. Ändamålet får helga medlen, även om priset är en människas liv.
Vår tro säger oss att Gud tar Kajafas politiska plan i sin tjänst. Den skrupelfrie Kajafas talar inte ”av sig själv”. Enligt evangelisten Johannes talar han profetiskt: ”Jesus skulle dö för folket, och inte bara för folket, utan också för att Guds skingrade barn skulle samlas och bli till ett”.
Redan profeten Hesekiel hade sagt det. Han ingöt hopp i de förskingrade och uppgivna i Babylon. De bortförda skall förenas och åter få bo i sitt land under en och samma herde. Samtidigt antyds något nytt och större. Fridsförbundet skulle vara ”ett evigt förbund”.
Det kunde bara en profet säga. Sannolikt förstod han inte själv hela innebörden i vad han sade.
I Uppenbarelseboken möter vi åter Hesekiels ord och bilder. Johannes låter profeten uttrycka den yttersta och fullbordade meningen i de profetiska löftena.
Vår tro säger att allting är fullbordat och sammanfattat i Kristus. Det är det vi skall fira den kommande veckan. Men redan i förväg ser vi det övergripande mönstret.
Den stora och kosmiska planen lyser också fram på ”mikroplanet”, i det lilla, i det dagliga livet med oss själva och tillsammans under vår korta stund på jorden.
Vår tro uppenbarar att hela tillvaron är påskpräglad. Det må sedan gälla Coronakris eller vårt konkreta liv tillsammans och med oss själva, inte minst när fienden försöker splittra och förvränga med sina lögner.
Med våra liv som insats är vi kallade att vittna om detta nya liv, att lära känna oss själva och låta den sanna människan växa fram. Att bära varandras kroppsliga och moraliska svagheter med största tålamod, vilket är svårare än att inta en stad.
Benedictus ger oss det enkla verktyget både för att dö från det gamla och leva det nya: ”Inte föredra något framför kärleken till Kristus.”
Eukaristin ger oss all den nåd vi behöver: ”Din död förkunnar vi, Herre, och din uppståndelse bekänner vi, till dess du återkommer i härlighet”.