FJÄRDE SÖNDAGEN I FASTAN
2 Krön 36:14-16,19-23 Ps 137:1-6 Ef 2:4-10 Joh 3:14-21
En enda vers
Gud har talat ett ord. Ett enda. Det Ordet var i begynnelsen hos Gud innan allt blev till. Det Ordet blev människa och talade till människorna. Hans ord förmedlades till oss i den heliga Traditionen och samlades så småningom också i den heliga Skrift som ju innehåller många böcker och ännu flera ord. Men bland de många orden finns det verser som i sin knapphet nästan är ett enda ord.
En sådan kort vers hör vi i den bibelvers som kallats ”lilla bibeln”, Johannes 3:16, ’Johannes-tre-sexton’, hela bibeln samlad i en enda vers: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv”. Ett koncentrat av hela den kristna tron.
”Så älskade Gud världen” – Guds kärlek är källan ur vilken hela kristendomen har runnit fram. Guds viljas väsen, hans kärlek. Inte ens sanningen är dess yttersta drivkraft, utan kärleken, den sanna och verkliga kärleken. Versen i Johannesevangeliet bekräftas av det Johannes skriver i ett av sina brev: ”Gud är kärlek”. Men denna kärlek har inte stannat i en idé eller en tanke. ”Guds kärlek har uppenbarats hos oss: han sände sin ende son till världen”.
Syftet är klart utsagt: ”för att vi skulle få liv genom honom”. Irenaeus använder termen ”gudomliggörelse” för att beskriva detta ”liv”. Målet är att ge alla människor del i Guds eget liv, som är det eviga livet.
Vägen in i denna kärlek är tron. Samme Johannes säger: ”Vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den”.
Samme Johannes bekräftar att kärleken gäller alla människor, det Johannes kallar världen. Den är inte begränsad till en liten utvald skara fromma. Johannes talar om Kristi offer och säger att det ”sonar inte bara våra utan hela världens synder”.
Den ”lilla bibeln” föregriper påsken, Jesu Kristi död och uppståndelse. Det är därför vi hör den nu, som en förberedelse till den Kristi påsk som har förändrat grundvillkoren för människans tillvaro.
Inga mänskliga ord kan uttrycka den korta versens innehåll. Det vore lättare att predika över första läsningen. Krönikebokens avslutning beskriver den värld vi känner igen. Där beskrivs den trolöshet i Israels folks liv som ledde fram till Jerusalems förstöring och bortförandet i den babyloniska fångenskapen år 547 f.Kr. Författaren klagar och säger: ”Alla de ledande blir mer och mer trolösa”. Det gäller också vår del av världen som vänt ryggen till sitt dyrbaraste arv, den kristna tron. Om Israels trolöshet ledde till Jerusalems fall, vad skall då Herren göra när han ser vad som händer i Västvärlden och vårt eget land idag?
Men inte ens Jerusalems förstörelse gjorde slut på Guds kärlek till sitt folk. Efter sjuttio års botgöring blev den persiske kungen Kyros Guds redskap. Han lät det judiska folket återvända till sitt land för att åter bygga upp det nedbrända templet.
I evangeliet antyds ett annat exempel på Guds oändliga tålamod med sitt folk. Under ökenvandringen hade de knotat och straffet blev giftiga ormar. Mose bad för folket och hängde upp en kopparorm på en stång, det som sedan blev symbolen för läkarens uppgift att bota. När folket såg upp på ormen blev de botade och fick leva.
Både uppbyggandet av templet och kopparormen i öknen är profetior om Kristi påsk. Vi hörde i evangeliet: ”Liksom Mose hängde upp ormen i öknen, så måste Människosonen upphöjas, för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv”. Hos Johannes börjar Kristi seger redan när han upphöjs på korset. Aposteln Paulus säger i andra läsningen: ”Gud har älskat oss med så stor kärlek att fast vi var döda genom våra överträdelser har han gjort oss levande tillsammans med Kristus”.
Guds slutliga ”ord” om människans synder är inte dom och undergång, utan Kristi påsk, hans död och uppståndelse. Det är det som sammanfattas i ”lilla bibeln”. Han gav oss sin Son, som frivilligt lät sig smittas av alla människans synder, tog upp dem i sin egen kropp och överlämnade denna kropp åt döden. Vår förre påve Benedikt säger i sin encyklika om kärleken: ”Guds kärlek är så stor att han vänder sin kärlek mot sin rättvisa, för att därmed skapa försoning”. Aposteln säger: ”Gud försonade världen med sig genom Kristus”. Rättvisan upphävs inte, men alla våra synder förlorar sitt dödliga gift och sin makt över oss när Kristus dör med dem i sin kropp. Därmed öppnas vägen till liv.
Jesus talar märkligt nog också om domen. Men först säger han: ”Gud sände inte sin son för att döma världen”. Källan förblir kärleken, och avsikten med det vi hörde i ”lilla bibeln” är att världen skulle ha evigt liv. Men eftersom människorna avvisar den Gud har sänt, drar de själva domen över sig. ”Detta är domen, när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset. De kommer inte till ljuset, för att deras gärningar inte skall avslöjas”. Domen sker redan nu, när människan hör detta budskap, ser detta ljus och ändå föredrar mörkret före ljuset. Därmed avvisar hon den gudomliga kärlek som korset och uppståndelsen vittnar om. Därför säger Katekesen att människan skall dömas efter sitt ja eller nej till nåden. Guds dom bekräftar det val som människan själv har gjort. Gud har gett människan hennes frihet och kärleken gör inte våld på friheten. Människan kan låsa sig i ett nej, som blir definitivt och slutgiltigt. Det är den yttersta dårskapen.
Men, säger Jesus, ”den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill”. Det gör både syndaren och helgonet, både den botfärdige syndaren och den som vill växa i kärleken. Den botfärdige rövaren ”kom till ljuset” när han vände sig till Jesus. Han fick löfte om paradiset. Vid korset stod också Maria och den Johannes som borgar för dagens evangelium. De förstod inte ännu, men de stod där.
Motståndet kan växa när lärjungen börjar tala sanning i det egna hjärtat, när hjärtats mörka hörn avslöjas. När hon upptäcker det egna hjärtats alla konster, knep och krumbukter. Hjärtat försöker dölja något för det egna samvetet, som är det barmhärtiga ljuset från Kristi kors. Ett avgörande steg tar hon när hon i stället talar sanning och med Petrus kan säga: ”Herre, du vet allt, du vet att jag har dig kär”. Det är då hon upptäcker att Kristi kärlek inte sviker, inte ens när det är som mörkast. Det är i det mörkret som påskljuset tänds.
Kyrkan står vid korset varje gång hon firar den heliga eukaristin. Hon dricker av den kärlek som rann fram ur Jesu öppnade sida. För att ge oss liv och göra oss till vittnen, vittnen om Guds eviga, berusande och livgivande kärlek, sammanfattad i ”lilla bibeln”: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv”.
Benedictus ger oss verktygen för att inte vi inte skall gå under: ”Ingenting föredra framför kärleken till Kristus”. Men också: ”Aldrig misströsta om Guds barmhärtighet”.
Amen.