FÖRSTA SÖNDAGEN I FASTAN
1 Mos 9:8-15 Ps 25:4-9 1 Pet 3:18-22 Mark 1:12-15
Fastetiden, en väg till glädje och en hjälp att övervinna synden
Fastetiden kan verka kärv och allvarlig, men det är en väg till glädje. Detta år hör vi evangelisten Markus kort och koncentrerat berätta om Jesu frestelse i öknen och hur han sedan förkunnar evangeliet i Galileen. Dessförinnan har han berättat om Jesu dop i Jordan, där Anden kommer över Jesus som en duva. Det är Anden som driver Jesus ut i öknen där han under 40 dagar prövas av Satan. Markus skriver kortfattat, men varje ord är fyllt med innehåll. ”Öknen” är den symboliska platsen för väntan och förberedelse. Mose och Elia fastade i 40 dagar. Det är i öknen som Israels folk prövades i 40 år, men de flesta bestod inte provet. Markus berättar inte, som Matteus och Lukas, hur Jesus prövades, men vi får små tecken på att han bestod provet. De vilda djuren, som han levde med, ger en skymt av det rike som profeten hade talat om, där ”vargen bor med lammet och pantern ligger vid killingens sida”. Att änglar betjänade honom antyder att en ny och himmelsk tillvaro är på väg att växa fram.
Det är detta nya, framsprunget ur Jesu seger över Satan, som Jesus sedan förkunnar i Galileen med sin korta predikan: ”Tiden är inne. Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet”. Det är med samma ”budskap” som Markus inledde sitt evangelium: ”Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son”. De femton första verserna i första kapitlet blir en prolog till hela hans evangelium. Han berättar också om Johannes Döparen. Med bilderna av dopet och av frestelsen blir prologen en ikon, en triptyk av Döparen, omgiven av Jesu dop och frestelsen, inramad av just ordet ”evangelium, glädjebudet”.
Vi får höra detta i upptakten till fastetiden, som är ”inramad” och präglad av glädje. Vi hörde det på askonsdagen, där en bysantinsk bön talade om Fastans saliga tid som uppmanar oss att ”jubla i glädje, frigjorda från ljumhet och tröghet”. Också Benedictus kapitel om fastan talar om glädje, mer än i något annat kapitel i hela regeln. Trots att kapitlet samtidigt talar om ”bön under tårar, hjärtats förkrosselse och försakelse”. Det offer brodern bär fram utöver det vanliga skall ske ”frivilligt i den helige Andes glädje”. Den som disciplinerar sin kropp kan ”med den andliga längtans glädje se fram mot den heliga påsken”. Fastetiden är inramad och präglad av glädje.
Fastetiden tydliggör våra mänskliga villkor, när vi vågar se dem i ansiktet. Villkoren är bistra, men genomlyses av glädje när de träffas av ljuset från Kristus, som drivit Satan och mörkret på flykten. Hedonismen, den hållning som har njutning och välmående som det högsta i livet, blundar gärna för de bistra villkoren. Den har lätt att saluföra sina varor, njutning, ära och makt, men slutar i tomhet. Till en viss gräns bekräftas det av erfarenheten. Människan vet att hon behöver utöva ett visst mått av stränghet mot den egna kroppen för att förbli i frihet och glädje. Jesus ställer det på sin spets: ”Saliga ni som gråter nu, ni skall få skratta”, eller i en något mildare form: ”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade”. Också en så allvarlig rit som utdelandet av askan är eftersökt av de troende.
Ett skäl till fastetidens glädje är att den uppriktige känner igen sig i dess tal om frestelser, prövningar och lidande. Ingen kan förneka att sådant tillhör de mänskliga villkoren, trots alla tekniska, medicinska och vetenskapliga framsteg. Påskens jubel över uppståndelsen förutsätter ett annat mått av tro.
Allt som berättas om Jesus gäller också dem som genom dopet tillhör honom. ”Det går lärjungen som hans mästare.” Samme Ande som drev ut Jesus i öknen driver Jesu lärjungar att ta upp kampen mellan ”anden och köttet”, som aposteln uttrycker det. Men nu med Jesu hjälp. ”Han lärde oss att övervinna synden”, skall vi snart sjunga vid altaret. ”Vi har en överstepräst”, säger Hebreerbrevet, ”som har prövats (frestats) på alla sätt och varit som vi men utan synd”. Han segrade för att vi skulle bestå i prövningen.
Ordet för fresta har en tvåfaldig betydelse. Dels frestelse att synda. Men ordet betyder också prövning för att bestå i en kallelse eller en uppgift. Det tydligaste exemplet är Jesu prövning i Getsemane, där han ber: ”Ta denna bägare ifrån mig. ”Men”, tillägger han, ”inte som jag vill, utan som du vill”. Han prövas till det yttersta, men överlåter sig åt Faderns vilja. Prövningen var verklig. Att Jesus också är Guds Son gör honom inte mindre mänsklig. I Getsemane upprepar han bönen tre gånger innan kampen är över. Men allt sker för vår skull, för att vi skall få hjälp i frestelsens och prövningens stund.
Människan har svårt att bevara den andliga spänsten. Hon fångas lätt av tröghet och ljumhet. Goda föresatser glöms bort. Ovanor smyger sig in och får makt över henne. Fastetiden ger hjälp att ta ut kursen på nytt, att börja om där ovanor fått grepp om oss, att återupptäcka glädjen i att göra det goda och att följa Kristus. Och att inte behöva stå ensam, utan få göra det i gemenskap med hela kyrkan.
Det första rådet i kampen mot synden är att upptäcka och våga se frestelsen som frestelse. Och därmed upptäcka sin värdighet som människa. Att vi inte är hjälplösa offer för påverkan och infall. Att hjärtat inte behöver bli en tummelplats för allt möjligt skräp. Att sortera bort och ”stänga ner”, att undvika den påverkan som för vilse.
Det andra rådet är att avvisa frestelsen. ”Gå din väg, Satan”, säger Jesus enligt Matteus. Att med viljan ta avstånd från det onda. Att frestas är ingen synd. Så länge människan håller fast vid den goda viljan är hennes hjärta rent, även om frestelserna dansar för ögonen och tröttar ut kroppen. Synd blir det först när hon samtycker till frestelsen. Tumregeln är att avvisa frestelsen redan ”vid porten”, innan den slinker in i hjärtat. Släpper vi in den blir kampen längre och svårare. Förhandla inte med frestelsen! Bli inte förvånad, men låt dig inte heller gripas av rädsla och klenmod. Underskatta inte den kraft du bär inom dig!
”Stå emot djävulen, och han skall fly för er”, säger aposteln Jakob. ”Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft”, säger Paulus. ”Ingen kan förföras av djävulen om han inte frivilligt överlämnar sig åt honom”, säger Cassianus. Det är egentligen ett privilegium att få delta i Kristi befrielsekamp av världen.
Det tredje och viktigaste har vi redan sagt. Lita på Guds hjälp! Du som har valt att stå under Kristi ledning och beskydd. Vi upptäcker hans hjälp genom bönen, den ivriga och uthålliga bönen. Den som frestas uppmanas att gripa tag i bönens vapen och inte släppa det vapnet förrän frestelsen vikit undan. Psaltarpsalmen 91 dyker ofta upp i fastetidens liturgi. I klostren ber man den varje kväll. Den talar inte bara om olika slags prövningar och strider, utan lika mycket om Guds beskydd och hjälp: ”Din tillflykt är Herren, du har gjort den Högste till ditt värn. Inget ont skall drabba dig”.
”Gud är trofast och skall inte låta er prövas över er förmåga: när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den”, säger aposteln. Inte heller gripas av förtvivlan om man fallit, utan genast resa sig, ödmjuka sig och fortsätta framåt, utan att någonsin misströsta om Guds barmhärtiga hjälp.
Vi får räkna med änglarnas hjälp, de som också betjänade Jesus när han prövades.
”Han skall befalla sina änglar att skydda dig var du än går.”
Amen.