Kortpredikan
– Heb 10:32-39 Ps 37:3-6,23-24,39-40 Mark 4:26-34 –
”Ge inte upp er frimodighet.”
Hebreerbrevet påminner sina läsare hur det var ”förr”, när de nyss hade blivit ”upplysta”. Författaren syftar på dopet, som kallades ”upplysning”. Dopet sker i tro, som ger kunskap och klarsyn. I början kunde de utstå mycket och hade sin glädje i det. De visste att de ägde ”något bättre”.
Nu har tiden gått. Trons första entusiastiska skede är över. Det är lätt att glömma och fångas av tröghet och uppgivenhet.
Det behöver alltså inte förvåna oss. Men det behövs tålamod, som kräver mera än häftiga och kortvariga insatser. Herren vill pröva om vi verkligen älskar honom och vill följa honom, också ”över tid”.
Benedictus summerar det i beskrivningen av klosterlivet: ”Så vill vi aldrig dra oss undan hans undervisning utan hålla fast vid hans lära intill döden i klostret och genom tålamod dela Kristi lidanden, så att vi också får del i hans rike”.
En första medicin är att be om frimodig uthållighet. ”Ge mig på nytt en frimodig ande”. Det är andra sidan av bönen om ett rent hjärta.
Redan bönen om frimodighet är ofta förenat med en upptäckt. Någon hör min bön. ”Om han faller, störtar han inte till marken”. Bönen sker i tro. ”Min rättfärdige skall leva genom sin tro.” Genom tålamod tar samtidigt människan sin själ i besittning. Missmodet öppnade för främmande makter.
Jesu liknelse om den ”självväxande” säden har samma innebörd. Den som genom bönen sått sin säd upptäcker att något sker. ”Säden gror och växer, han vet inte hur. Av sig själv bär jorden gröda”.
Tålamod och uthållighet skapar inga rubriker. Det är icke-glamorösa dygder. De liknar senapskornet. Men det oansenliga kornet ”blir större än alla örter och himlens fåglar kan bygga bo i dess skugga”.
Den uthållige upptäcker nådens kraft. Frimodighet är en gåva som är oss given och som ges på nytt när vi ber om den.
Med hjälp av Guds ord läser vi oss ur missmodet och i den heliga eukaristin tar vi emot kraften.
”Ge inte upp er frimodighet.”