DEN HELIGA FAMILJEN
1 Mos 15:1-6;21:1-3 Hebr 11:8,11-12,17-19 Luk 2:22, 39-40
Finns det hopp för familjen? Finns det något hopp utan familjen?
När Gud sände sin Son för att befria människorna från deras svåraste fiender, synden, döden och djävulen, då lät han honom växa upp i en vanlig judisk familj. Den gudomlige Befriaren dök inte upp på den mänskliga scenen som en ängel eller en himmelsk supervarelse. Han levde merparten av sitt liv i en vanlig familj. Redan det visar vilken roll familjen spelar i Guds plan.
När totalitära regimer vill stöpa om samhället efter en viss ideologi, då börjar de ofta med att svartmåla och ifrågasätta familjen. Det har tyvärr ofta blivit ett framgångsrikt projekt, inte minst i vårt land. Hälsan i ett samhälle kan avläsas på hur det står till med familjen. Vartannat äktenskap lär i vårt land sluta i skilsmässa etcetera. Försöken att krossa familjen är dock i längden dödsdömda. Familjefientliga ideologier är lika vanmäktiga som djävulen själv, han som inte kan skapa något alls. Han kan bara skada, förvrida och förstöra. Lika lite kan någon stat eller politisk makt skapa en enda familj. Det kan bara Skaparen själv genom naturens egen ordning. När ett barn blir till genom kärleken mellan man och kvinna är det redan en familj, hur svag och hotad den än är. Familjen är äldre än alla statsbildningar. Redan det oförvillade förnuftet vet att familjen är den miljö som barnet behöver för att växa till som människa.
Vår Befriare och Frälsare ville förvisso mera än att skapa trygga familjer. Han ville återföra människan till sin himmelske Fader i den familj som kallas Guds rike. Jesus varnar för att låta bindningen till familj och släkt bli ett hinder för Guds rike. Han säger att de närmaste i familjen kan bli den kristnes svåraste fiender. Han markerade själv när hans närmaste försökte ”ta tillbaka honom” till hans jordiska familj och hindra honom att fullgöra sitt uppdrag. Men trots allt detta låter den himmelske Fadern sin Son växa upp i en vanlig familj. Vi hörde att Josef och Maria, efter att ha fullgjort allt som föreskrevs i Herrens lag, ”återvände till sin hemstad Nasaret i Galiléen. Pojken växte och fylldes av styrka och vishet och Guds välbehag var med honom”. Den väldige kämpen som skulle ge alla människor förlåtelse, evigt liv och befria dem från satans herravälde, denne Befriare växte upp i en vanlig familj.
Hur kan denna familj hjälpa oss? Det är ingen romantisk och ”lyckad” familjebild vi ser. Familjen var fattig. Barnet fick födas utanför alla medicinska och sociala skyddsnät. Familjen måste fly till främmande land. Det är ingen glättig familjebild som kyrkan framställer. Inte heller fanns det någon skylt i Nasaret som talade om att här bor ”den heliga familjen”. Selma Lagerlöfs ”Kristuslegender” är på många sätt uppbyggliga att läsa, men de bygger på den fromma fantasin, kristologin är tveksam och man kan missa målet med Jesu barndom och uppväxt. Anonymt och i all stillhet levde familjen i Nasaret som alla andra familjer. Maria och Josef lärde sitt barn att tala och gå, att be, att leva tillsammans, att arbeta. På sabbaten gick de till synagogan. Vår fantasi får inte mycket material för hur deras familjeliv såg ut. Hans mor gömde och begrundade i sitt hjärta. Vad Josef tänkte vet vi ingenting om. Sannolikt dog han någon gång under Jesu uppväxt och Jesus övertog kanske ansvaret som familjeförsörjare. Men i stort är det trettio tysta år.
Familjen är lika ödmjuk som jorden i vilken fröet växer till. Familjen är jordmånen för den växande människan. Det ger varje familj dess heliga uppgift och kallelse. Ingen social ingenjörskonst och inga politiska värdegrunder kan ersätta den. Just här ligger familjens storhet och hemlighet. Bortom det sensationella och i yttre mening framgångsrika. Familjen är vad Benedictus säger om klostret, ”en skola i Herrens tjänst”, en skola i konsten att leva som människa. Familjen är grundskolan, där barnet lär sig de fundamentala mänskliga dygderna, klokhet, rättvisa, mod och måttlighet. Därför säger kyrkan till politikerna: Håll tassarna borta från att styra och ordna det som familjen bäst kan göra själv, eftersom de av naturen står barnen närmast. Er skyldighet är att skydda och främja familjen! Det är en skyldighet som påverkar hela samhället. Man kunde tillägga att det också skulle vara nationalekonomiskt lönsamt, men det hör nog inte hemma i en predikan. Det är familjen, inte individen, som är urcellen för de mänskliga gemenskapen. Det är i familjen människan växer till och blir en unik person.
Varje människa har en far och en mor att tacka för att hon lever. Varje sund kultur vet att vi är skyldiga våra föräldrar respekt, heder och omsorg – hur stora svagheter de än har eller har haft. Många från andra kulturer än vår förvånas över hur de äldsta i vårt land lämnas till institutioner. Varje trogen far och mor är värd ett nobelpris. Samtidigt vore det fåfängt att försöka leta fram värdiga pristagare. Vad stort sker, det sker tyst. Ju mer kyrkan har förstått Jesu hemlighet desto mer har hon också velat hedra och vörda Josef och Maria. Men varje familj är okränkbar och bär i sig heligheten som ett frö.
Familjen är barnets första ”kyrka”, där föräldrarna förkunnar tron genom sina ord och sitt exempel. Därför är föräldrarnas arbete och möda, deras oro och bekymmer, omslutna av kyrkans och den heliga familjens särskilda förbön.
Vad skulle inte ske om de många osäkra och frånvarande fäderna i vår tid vågade ta Josef som sitt föredöme? Eller om man i familjen började be Rosenkransen regelbundet? Till varje familj säger kyrkan: Glöm inte din värdighet! Det kan se hopplöst ut, men familjen bär på ett gudomligt löfte. Orden till Abraham kunde också riktas till familjen: ”Frukta inte, jag är din sköld!” Föräldraskap är ett gudagivet uppdrag och har fullmakt och auktoritet. Ordet auktoritet, som många tvekar inför idag, är kidnappat av fienden och tros vara auktoritär maktutövning. Men missbruken upphäver inte bruket. Auktoritet är släkt med ordet för att växa. Att utöva auktoritet är att hjälpa den andre att växa.
Många föräldrar har dåligt samvete i förhållande till sina egna barn. Många barn har svårigheter att förlåta och försonas med sina föräldrar. Maria och Josef är familjens bästa vänner och starkaste skydd. Det barn de såg växa upp var förvisso unikt, men ett tecken på att Jesus vill vara närvarande och växa till i varje familj, både med sin tysta närvaro och med sin försonande och nyskapande kraft.
Jesus, vår frälsare och befriare, lät sig födas och växa upp i en mänsklig familj. Den heliga familjen hjälper oss att tro på familjen. Varje familj är, trots all sin bräcklighet, ett hoppfullt tecken. Den lilla familjen, infogad i kyrkans familj under Marias och Josefs beskydd, pekar mot den slutliga och allt omfattande familjen i Guds eviga rike.
Amen.