Kortpredikan Den saliga jungfru Marias tempelgång
– Upp 11:4-12 Ps 144:1-2,9-10 Luk 20:27-40 –
”Gud är inte gud för döda, utan för levande, ty för honom är alla levande.”
Att leva för Gud är att leva fullt ut. Att inte göra det är att vara död, antingen människan lever fysiskt eller inte.
Maria levde helt ”för Gud”. Dagens fest fick sin prägel av det apokryfa Jakobs Protoevangelium. Det berättar om hur Maria som barn fördes till templet för att där beredas för sin uppgift att bli Messias moder. Lukas vittnar om hur hon bejakade sin kallelse och helt levde för Gud.
Det gjorde också martyrerna. Bibelns sista bok ser in i det yttersta. Till det hör en tid då templets förgård lämnas åt hedningarna. Fienden tränger in på helig mark, om än inte i det allraheligaste.
Två vittnen uppträder som bär drag av Mose och Elia. De har makt att förvandla vatten till blod (Mose) och att stänga himlen så att inget regn faller (Elia).
Men odjuret börjar krig mot dem. De dödas i den stad där deras herre också blev korsfäst. Det syftar inte på Jerusalem i geografisk mening. ”På andligt språk kallas den Sodom och Egypten.” Historiskt kunde det syfta på Petrus och Paulus martyrium i Rom.
Jordens invånare gläder sig över deras öde eftersom deras budskap var svårt att höra, men de tas upp i himlen. Martyrerna vittnar om ett liv som är verkligare än det fysiska.
Saddukéerna gjorde samma misstag som martyrernas bödlar. De använde det jordiska livet som måttstock för det verkliga livet. Men det är tvärtom. Bödlarna och saddukéerna tänkte för smått. Den sanne och levande Guden, och livet i honom, är större.
Bödlarna trodde att de berövade sina offer livet, men de blev verktyg för det motsatta. Att läsa om och tänka på martyrerna är konkret medicin när vi frestas av bedrövelse, självömkan och missmod.
Marias överlåtelse och martyrernas offer har sin källa i Kristi offer, som frambärs i det eukaristiska offret. För att ge oss liv. ”Du helgar dem (offergåvorna) och fyller dem med liv, välsignar och skänker oss dem.” (första eukaristiska bönen)
”Gud är inte gud för döda, utan för levande, ty för honom är alla levande.”