Kortpredikan Kristi Förklaring
– 2 Pet 1:16-19 Ps 97:1-2,5-6,9 Matt 17:1-9 –
Lärjungarna togs av Jesus med upp på ett högt berg. Evangelisten säger att ”de var ensamma”. Är det inte självklart att man är ensam på ett högt berg, eller rymmer det något mera?
I grottan i Subiaco ”levde Benedictus ensam med sig själv under den Högstes ögon”. Vid den högtidliga professen i lördags hörde vi om den monastiska avskildheten.
I sitt andra brev uppmanar oss Petrus att ”lita på profetorden”. Orden blir som en ”lampa i ett mörkt rum, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan”. En bild för lectio divina, läsning av det gudomliga ordet.
Att vara ”ensam” i denna mening är att vara på väg att bli den man är i Guds ögon. Som när ett foto framkallas i ett mörkt rum.
Benedictus säger i företalet till sin regel: ”Låt oss öppna våra ögon för ljuset från Gud och med vidöppna öron lyssna till vad Guds röst manar oss till”.
Människan hör för att se. Ser för att höra. Nåden söker oss genom våra sinnen.
Att betrakta en ikon är ett avskilt möte. Betraktaren ser den heliga bilden, men blir själv sedd av den person som bilden framställer. Blicken följer betraktaren, även när denne rör sig i rummet, också när han går vilse.
Petrus blev sedd inte bara på berget, utan också när han var på väg att sjunka i djupet eller när han förnekat.
Bönen måste vara sann. I ”ensamheten” passar bara ”sanning av hjärtat”. Inte som ett krav. Det är de ”förskräckta” lärjungarna som Jesus rör vid och reser upp.
Människosonens röst kallar på människan, hans blick söker henne. För att förvandla henne till den hon är i Guds ögon.
I den heliga eukaristin förs kyrkan upp på Förklaringsberget. Där är hon ensam inför den Ende, ostörd av bländverk och illusioner – för att höra, se och förvandlas.