ANNANDAG PÅSK
Apg 2:14,22-33 Ps 16 Matt 28:8-13
Döden kunde inte behålla honom
I första läsningen möter vi ånyo Petrus, som vi har haft i focus denna påsk. Tidsmässigt är vi dock framme vid den första Pingstdagen. Pingstundret har skett och Petrus förklarar vad som hänt för de församlade judarna från världens alla hörn. Först hänvisar han till Joels profetia, men sedan är hans budskap detta: Kristus har uppstått från de döda! Det är det första och grundläggande budskapet i Apostlagärningarna. Apostlarna vittnar personligen om det, men här inför de församlade judarna måste det bekräftas med den heliga Skrift, annars kunde det lätt viftas bort.
Petrus hämtar bekräftelsen i Psaltaren. I psalm 16 står det om kung David att han inte lämnades i dödsriket. Hans kropp skulle inte möta förgängelsen. Stämmer det? Petrus ber sina lyssnare att tänka efter. David var ju både död och begraven. Men Guds ord kan inte bedra. Därför måste orden ha en djupare mening. De måste syfta på den som David pekade fram mot, Messias. ”Det var Messias uppståndelse han förutsade.”
Det blir ännu ett skriftord som går i uppfyllelse. Det är ju det återkommande omkvädet i passionsberättelserna: ”Skrifterna måste uppfyllas”. Det finns en plan i det vi har firat, Guds plan för sitt folk och därmed för alla folk och hela historien. Guds plan slutar inte i död och förgängelse.
För Jesus fanns det också ett annat skäl varför han inte kunde behållas av döden. Och här skiljer han sig från oss. Han levde redan i fullkomlig enhet med Fadern, livets källa. Djävulen trodde att Jesus var som alla andra, och det blev hans stora misstag. Därmed gick Jesus honom ur händerna. In i döden fortsatte Jesus att överlåta sig åt Faderns vilja. ”I dina händer befaller jag min ande”. Han gjorde det av kärlek. Och kärleken är starkare än döden. Redan Höga Visan vet det: ”Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven.” Paulus säger det: ”Kärleken uthärdar allt och upphör aldrig”. Kristi uppståndelse är den gudamänskliga kärlekens seger, den avgörande mutationen i mänsklighetens historia, som vår förre påve har uttryckt det.
Hur får människan del av denna mutation? – Påven svarar: genom tron och dopet. Vi märker det i kyrkans påskfirande. Det är under påsknattens gudstjänst som dop sker och doplöftena förnyas. I fornkyrkan bar de nydöpta sina vita dopdräkter hela veckan, åtminstone i gudstjänsten. I dagens och veckans mässor påminns vi hela tiden om dopet, och dopet i sin tur är helt och hållet påskpräglat. Påsken ”programmeras” in i den som döps. Den döpte blir en påskmänniska. Kristi död och uppståndelse blir den kristnes grundmönster, det dagliga omkvädet. Hon infogas i påskens övergång, genom död till liv, från slaveri till frihet, från skuld till förlåtelse, från det egocentrerade till det Kristuscentrerade, från det dödsdömda livet till det nya livet, det eviga, det som döden inte har makt över. Aposteln skriver: ”Jag har blivit korsfäst med Kristus.” Livet med egot i centrum har begravts i dopet. Livet har fått ett nytt centrum. ”Jag lever, fast inte längre jag själv”, skriver aposteln, ”det är Kristus som lever i mig.” – Det är vår tro, vår allraheligaste påsktro, som vi dagligen bekänner och övar oss i.
Vi märker det genom att det är lättare att känna igen sig i fastetid och lidande, än i påsk och uppståndelse. Påskglädjen kanske inte infunnit sig, vilket kan ha särskilda orsaker. Men i grunden beror det på att vi ännu inte är framme i påskens fulla ljus. Vi är där genom tron och hoppet, men människan är bunden av tiden och måste, så länge hon lever på jorden, ständigt gå vägen via Jesu lidande och död, för att ta tron i besittning. Den enda människa som är oåtkomlig för dödens makter och de andliga fienderna är den helt ödmjuke. Därför visade oss Jesus ödmjukhetens väg för att ta påskens fulla glädje i besittning, för att upptäcka att hans ok är milt. Vi ser det i Benedictus regel, vars liturgi har påsken som centrum, men som tillämpar påsken i sin vägledning om ödmjukheten.
Så länge det egocentrerade livet gör sig påmint, måste det dö på nytt. Det är den dagliga kampen. Tillvarons viktigaste kamp. Det är vårt viktigaste bidrag till friden i familj och samhälle, för vår nästa och för den värld som plågas av pandemi. Jesus säger det till sina lärjungar: ”Ni är världens ljus”. Johannes säger: ”Detta är den seger som har besegrat världen, vår tro”. Påskens ljus är starkare än världens mörker. När vi ansätts och frestas att dras in i mörkret, måste vi be om och söka Kristi ödmjukhet ännu ivrigare.
Den troende vet och den ödmjuke erfar att ingenting kan skilja honom från Kristi frid och glädje.
Också om den ödmjuka påskmänniskan kan det sägas: Döden kunde inte behålla honom.
Amen.