FEMTE SÖNDAGEN I FASTAN
Hes 37:12-14 Ps 130 Rom 8:8-11 Joh 11:1-45
Mitt i en orolig och plågad värld
Vi i klostret som får fira den heliga eukaristin är oförtjänt privilegierade. Men därmed också ålagda en helig uppgift, att fira mässan ställföreträdande för dem som inte kan delta.
I förrgår följde vi en syster till graven. En plats står tom. En grav är tillsluten. Idag hör vi hur Jesus med hög röst kallar Lasaros ur graven. Det låter som en annan värld, och Jesu röst hör förvisso till en annan värld, men hans röst ljuder in i den värld där vi känner igen oss. Evangelisten Johannes berättar både om förebrående frågor, om förtvivlad gråt och om nära vänskap. Mitt i denna sörjande, oroliga och plågade värld ljuder Jesu Kristi röst.
De tre syskonen i Betania, Marta, Maria och Lasaros, var Jesu vänner. Han hade ofta varit gäst i deras hus.
Nu har Lasaros blivit sjuk och de två systrarna sänder bud till Jesus: ”Herre, din vän är sjuk”. Bara det är en maning. Att ”sända bud” till sina vänner om förbön när sjukdom slår till. Eller att höra av sig till den som sitter isolerad. En krönikör i en dagstidning uppmanade häromdagen läsarna att gripa sina mobiltelefoner och göra just det. Men i evangeliet händer något som i förstone tycks strida mot det. Jesus dröjer och Lasaros dör.
Många känner igen sig. I nöd och sjukdom sänder de bud till Jesus. Men han tycks dröja. Den bedjande tycks inte få svar. Det är inte svårt att förstå Martas fråga: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött”. Jesus säger att Lasaros skall uppstå och Marta instämmer, men hennes tro rör något i framtiden: ”Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.” Det var gängse tro bland många judar på Jesu tid. De kristna kan säga samma sak. De instämmer i den kristna tron, men står handfallna när bönhörelsen tycks utebli. Jesu viktigaste svar måste då ha varit obegripligt för Marta: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör.” Svaret är för stort för att fatta. Då. Johannes berättar vidare.
Jesus frågar var de har begravt Lasaros. Graven var förseglad med en sten och Jesus säger: ”Ta bort stenen.” Marta varnar honom: ”Han luktar redan, det har ju gått fyra dagar”. Fyra dagar behövdes för att kunna utesluta varje misstanke om skendöd. Jesus påminner om vad han sagt: ”Om du tror, skall du få se Guds härlighet”. Så tar de bort stenen.
Men vi har gått lite för snabbt. Vi har inte berättat om Jesu reaktioner. När han såg syskonens sorg, och alla de som kommit för att trösta dem, faller han i gråt. De som ser det säger: ”Se, hur mycket han höll av honom.” Han, som vi tror är Guds Son, gråter med dem som gråter. Vid ett annat tillfälle står det att Jesus gråter över Jerusalem. Här gråter han vid sin väns grav. Han, som snart skall uppväcka den döde ur graven, gråter, av kärlek. En föraning om hur det ur den korsfästes hjärta skall rinna fram blod och vatten. Det är Johannes som berättar, han som själv låg vid Jesu hjärta under den sista måltiden. Han berättar för oss om Jesus, som gråter av kärlek till sin vän. I ett av sina brev skriver samme Johannes: ”Sådan är den kärlek vi har kommit till tro på”.
Det är vida mer än en känsla. Johannes låter oss ana Jesu kamp mot människans fiender, framför allt mot döden. ”Jesus blev upprörd och skakad i sitt innersta.” Denna kamp fullbordas när han ger sitt liv. ”Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner”. I Getsemane ser vi samma kamp, när han topprids av ångest och svettas blod. ”Så älskade Gud världen”, säger samma evangelist. Hela påsken handlar om denna Guds självutgivande kärlek för oss människor. I förväg ser vi det när Jesus gråter över sin vän Lasaros död.
Men så ändrar scenen karaktär. Den sörjande vännen är inte bara en mänsklig vän. Han är också Faderns Son, som ber till sin Fader och som tackar för det som håller på att fullbordas. Med hög röst ropar han: ”Lasaros, kom ut!” ”Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven”, säger Höga Visan. Kärleken tvingar döden att släppa ifrån sig sitt byte. Ett förspel till Jesu egen uppståndelse från de döda. Och till den sista dagen, då ”alla döda skall höra Guds sons röst och de som hör den skall få liv, de som gjort det goda skall uppstå till livet och de som gjort det onda skall uppstå till domen”. Sådan är vår tro, vår allraheligaste tro, den som vi bekänner.
I den tidiga kyrkan ingick detta evangelium i dopförberedelsen. De som döptes blev kallade ut ur mörker, otro, jordisk förgänglighet och fruktan för döden. Dopet gav dem del i den kärlek som väckte Lasaros ur graven.
Evangelisten Johannes vill inte skapa sensation. Han vill väcka tro. Därför får lyssnaren detta tecken. Uppväckandet av Lasaros är det sjunde tecknet i Johannes evangelium. Många av dem som kommit till Betania kom till tro. Medan Jesu fiender beslutar att röja honom ur vägen.
Händelsens teologiska höjdpunkt är inte uppväckandet av Lasaros utan Jesu ord till Marta: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.” Det ordet ljuder vid varje katolsk jordfästning. Det rör inte bara en framtid på andra sidan den kroppsliga döden. Han som är Uppståndelsen och livet står inför den sörjande Marta och hans närvaro vibrerar i varje eukaristi.
Den heliga kommunionen stärker oss i detta liv. Det ett hälsosamt tecken när de troende sörjer och klagar över att inte kunna delta fullt ut. Den som hänvisas till andlig kommunion får ta emot denna ”eukaristiska fasta” som en anledning att intensifiera sin längtan och sitt hopp.
Aposteln anger grunden för vår tro och vårt hopp: ”Om anden från honom som har uppväckt Kristus från de döda bor i er, då skall han som har uppväckt Kristus från döda göra också era dödliga kroppar levande genom att hans Ande bor i er”.
Amen.
En bön av Padre Pio som kan användas vid andlig kommunion:
Min Jesus, jag tror att du är närvarande
i altarets allraheligaste sakrament.
Jag älskar dig över allt,
och min själ längtar efter dig.
När jag nu inte kan inte ta emot dig i altarets sakrament,
så kom ändå på ett andligt sätt till mig.
Jag tar emot dig som om du redan vore här hos mig,
jag förenar mig med dig.
Jag tillber dig i djupaste vördnad.