FJÄRDE SÖNDAGEN I FASTAN
1 Sam 16:1b, 4-7, 10-13 Ps 23 Ef 5:8-14 Joh 9:1-41
Det vanliga
Vad gör vi i coronatider? Vad gör vi, förutan att iaktta de nödvändiga försiktighetsmåtten? Svaret är detsamma som på frågan vad vi överhuvud gör i klostret: Inget särskilt. Vi gör bara det vanliga. Eftersom det är fastetid försöker vi ”bevara vårt liv i största renhet”, som regeln säger. Men inte heller det är något ”särskilt”, utan det som borde gälla alla tider.
”Det vanliga” innehåller allt vi är skyldiga att göra och allt vi behöver för att kunna göra det.
Problemet är att vi glömmer, glider ifrån eller lämnar ”det vanliga”, vår allraheligaste tro.
”Herren är min herde, ingenting skall fattas mig”, sjöng vi i psalmen. Genom den ”vanliga” tron behöver vi inte frukta något, inte ens ”när vi vandrar i dödsskuggans dal”. En katolsk präst i Bergamo arbetar bland de svårt coronadrabbade, bokstavligen ”i dödsskuggans dal”. Han säger att deras situation på sjukhusen är värre än i krigstider. Men inte heller det behöver förvirra oss. Vår ”vanliga” tro, inte minst de monastiska fäderna, säger att vi hela tiden lever i ett andligt krigstillstånd. Det är det normala och ”vanliga”, även om det kriget inte är identiskt med kampen för den fysiska hälsan. Det andliga kriget finns invävt i alla situationer och borde göra de troende både klarsynta och vaksamma. Problemet är att också de troende lätt glider in i ett halvdunkel där de glömmer vad som gäller för dem som gått i ”krigstjänst” hos Kristus, som Benedictus säger. Aposteln måste säga till församlingen i Efesos: ”Vakna upp du som sover”. Benedictus visste att denna svaghet fanns hos bröderna och säger att vi ”åtminstone under fastetiden skall avhålla oss från alla onda vanor och vinnlägga oss om bön under tårar, läsning, hjärtats förkrosselse och läsning”. Vår ”vanliga” tro ger både realism och visar var kraften finns.
Också när tron prövas. Vi ser det hos den blindfödde, som steg för steg förs fram till trons visshet, medan andra står bredvid och befästs i otro. Den blindfödde får inte bara fysisk syn, utan också andlig klarsyn. Jesus har inte bara kommit för att bota fysiskt blinda. När kyrkan bistår i den kampen gläder sig alla. Men Jesus har också kommit för att klargöra att många lever i andlig blindhet och mörker. Det är inte ens självklart att människan vill lämna detta mörker. En obehaglig sanning. Evangelisten Johannes hade ingen romantisk och naiv syn på människorna. Kanske liknade Johannes till utseendet den unge vallpojken David, som hade ”vackra ögon och ett behagfullt utseende”, men David fick utkämpa hårda strider och gråta många tårar. Dessutom fick han blod på sina egna händer. Johannes vet att det pågår en andlig kamp i världen. Det är inte självklart att hans älskade mästare blir mottagen. Det är Johannes som säger: ”Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom.”
Fariséerna representerar detta motstånd. Men det överskrider alla partigränser. När fariséerna frågar den blindfödde berättar denne vad som har hänt. Han redovisar rakt och rättframt hur en ”som heter Jesus” lade en deg på hans ögon och uppmanade honom att tvätta sig i Siloadammen. Han berättar att han gjorde det och att han nu kan se. Men fariséerna är blockerade. De vet redan. Sådant sker bara inte, allra minst på en sabbat. Andra blir osäkra.
Därför frågar de ut mannens föräldrar. Dessa är rädda. Evangeliet återspeglar en situation där det blivit farligt att erkänna Jesus som Messias. De bekräftar att mannen är deras son och att han fötts blind. Men vem som botat honom vågar de inte säga. Det kräver tydligen mod för att se och följa sanningen.
I fornkyrkan lästes denna text för dem som skulle döpas under påsken. Under förberedelsen frågades det konkret om de var beredda att i praktiken leva det kristna livet. Den blindföddes mod och redlighet framställs som en förebild. Han i sin tur hade en förebild i David, som långt ifrån var syndfri, men som hade ett redbart och uppriktigt hjärta.
Fariséerna förhör mannen en andra gång, och han visar sig inte bara vara modig. Han har också en djup respekt för sanning och redbarhet. Den blindfödde märker att fariséerna har blandade motiv, men han fegar inte ut. Tvärtom ställer han motfrågor. ”Det har jag redan sagt er, men ni ville inte lyssna. Varför vill ni höra det igen?” Som om han hade hört apostelns ord om att avslöja mörkrets gärningar.
Han konstaterar lugnt och sakligt att något märkligt har ägt rum. ”Aldrig har man hört att någon har öppnat ögonen på en som var född blind.” Det hela pekar mot den som botat honom. Den blindfödde drar själv en första slutsats: ”Om den här mannen inte vore sänd av Gud hade han inte kunnat göra någonting.” Men det blir för mycket för de förnäma teologerna: ”Du föddes syndig alltigenom, och du skall undervisa oss!” Så kör de ut honom. De utövar makt, det lägsta och simplaste av alla medel i ett samtal.
Först nu är tiden mogen för ett möte mellan Jesus och mannen själv. Han har prövats och får den fråga som dopkandidater får: ”Tror du på Människosonen?” In i det sista vill han inte säga för mycket. Han frågar sig fram. ”Vem är han, herre? Jag vill tro på honom.” Tron förutsätter en vilja att tro. Mannen hade kunnat dra sig undan, men han vill och tycks beredd att betala priset. Då får han svaret: ”Du har sett honom. Det är han som talar med dig.” Då faller han ner med pannan mot marken och tillber.
Den blindfödde får sin syn, medan fariséerna befästs i sin blindhet. Jesu ord är en skiljedom: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.” Men domen fälls inte av godtycke eller som ett gudomligt dekret. Fariséerna fäller egentligen domen över sig själva, över sin egen ovilja och förblindelse.
Några fariséer råkar höra Jesu replik och frågar spydigt: ”Är kanske vi också blinda?” Jesu svar gör det ännu allvarligare: ”Om ni vore blinda skulle ni vara utan synd. Men nu säger ni att ni ser. Er synd står kvar.” Jesus utgår från att människan har en förmåga att se och därmed en skyldighet att svara an när sanningen uppenbaras. I människans svar på vad hon hör och ser avslöjas hennes innersta. I samma evangelium säger Jesus: ”Detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset.”
Är livet så allvarligt? Kan människan döma sig själv till mörkret? Johannesevangeliet tvekar inte att svara ja på den frågan. Men det förändrar inte Faderns djupaste vilja och kärlek. ”Så sant jag lever, säger Herren, jag vill inte syndarens död, men att han omvänder sig och får leva”.
Bredvid fariséernas högmod står den blindföddes redbarhet och ödmjukhet. Det är denna ödmjukhet som blir upplyst och kan falla ner och tillbedja. Okunskap och ovilja hindrar tron. Men tron är inte bara en fråga om mänsklig insikt och vilja. Den är samtidigt något mera, en gåva som ges gratis. Därför är ödmjukheten avgörande. Den ödmjuke låter sig upplysas. Den ödmjuke ber om trons gåva. Den ödmjuke är skyddad mot alla angrepp och får tillgång till en källa av ljus och outtömlig glädje. Det betyder inte att allt är färdigt. Den ödmjuke kämpar och faller, men reser sig igen. Trons gåva och visshet är starkare än alla tvivel.
Detta är ”det vanliga”, den ”vanliga” kampen som hela tiden pågår i världen, i kyrkan och inte minst i klostret.
Vi ber i slutbönen: ”Gud, du som ger ditt ljus till varje människa i denna värld, låt din härlighet stråla i våra hjärtan, så att vi genom kärlekens tankar, ord och gärningar kan leva till din ära. Genom Jesus Kristus, vår Herre.”
Amen.