Den stora kampen i den lilla
Första södagen i fastan
5 Mos 26:4-10 Rom 10:8-13 Luk 4:1-13
Den stora kampen i den lilla
Det började dramatiskt, med en tvekamp. Jesus har blivit döpt av Johannes och skall börja sitt verk. Men någon vill hindra honom, redan från början. Djävulen vill locka honom att svika den uppgift han fått av Fadern.
Samtidigt är det Anden som för honom ut i öknen, där kampen äger rum. Kampen har en mening och Gud låter evangelisten berätta om den för oss. Vi får höra om denna tvekamp som inledning till fastetiden för att ”tränga in i kunskapen om Kristus”, för att förstå att vi inte är ensamma i kampen mot frestelser och prövningar. För att få den hjälp vi behöver för att inte gå under. I prefationen skall vi sjunga: Jesus besegrade frestaren för att lära oss att övervinna synden, så att vi en gång kan fira evig påsk i hans rike.
När vi ser oss omkring märker vi hur kampen pågår hela tiden, striden mellan gott och ont, en kamp om människan. Och den tycks öka i intensitet. Den troende borde inte bli förvånad. Vi vet att bakom de yttre striderna pågår ett andligt krig. Katekesen lär oss bistert att detta krig är oundvikligt, för att den sanna freden skall uppnås. När befriaren Jesus kom förstod djävulen att hans makt i världen var hotad. Därför går han till angrepp och försöker få Jesus att avvika från sin väg, att få över honom på sin sida i upproret mot Gud. Djävulen är listig. Han citerar bibeln, men på ett förvridet sätt. Här möter han sin överman. Därför behöver den kristne inte förskräckas, gripas av panik eller lägga ner vapnen. De troende behöver det som fastetiden ger dem.
Det är svårt att bevara den andliga spänsten och klarsynen. Människan fångas lätt av tröghet och ljumhet. Goda föresatser glöms bort. Ovanor smyger sig in. Ofta sker det i små steg. Människan lockas av drömmar. Djävulen är illusionernas mästare. Han vill få bort oss från verkligheten. Lura oss in i tankegångar, som i första steget verkar lockande, men som leder till maktlöshet och slutar i förtvivlan. Den som låter sig fångas hamnar i en mardröm, där man ju är maktlös. Enda lösningen är att vakna.
Fastetiden är en hjälp att vakna upp och återvända till verkligheten. Att åter ta ut kursen och återvinna glädjen. Upptäcka att det finns en framkomlig väg mitt i kampen, en väg som har ett mål. Den helige Benedictus vet att det är svårt, men han möter det varken med fördömande eller med eftergivenhet. I sitt kapitel om fastan ger han i stället rådet att ”åtminstone under fastetiden bevara vårt liv i största renhet”. Att börja om, av hela hjärtat, i glädje över att få leva nära Kristus på hans väg till livet. Den kristne får gåvan och uppgiften att delta i den avgörande kampen.
Dessutom är det en urgammal och beprövad tradition. Mose fastade 40 dagar innan han fick ta emot Guds bud på Sinai. Profeten Elia likaså, på berget Horeb, innan han fick möta Gud. Jesus själv fastade i 40 dagar. Inte för att han själv behövde prövas, men för att ge oss ett exempel. Människans värdighet och storhet har ett pris. Hedonismen har det ”lättare”. Den erbjuder godbitarna direkt och lockar oss att tro att livet är en idyll. Något mera än detta livet finns ju inte, tänker ateisten. När så sjukdom och katastrofer, ondska och död drabbar, så står människan handfallen och utan erfarenhet. Bot och fasta kräver något av människan, men det förvånande är att redan fastetiden väcker så mycket glädje. Inget kapitel i Benedictus regel talar så mycket om glädje som fastekapitlet.
Ändå är den helige Benedictus klok. Han vet att alltför stora föresatser lätt får oss att ge upp, efter en eller några veckor. Därför talar han om att till vår vanliga tjänst foga ”något mera”: läsning, särskilda böner, återhållsamhet i mat och dryck.
Bakom dessa observanser ligger den stora kampen, det stora kriget, som den kristne får kallelsen att delta i genom att bevara sitt liv i största renhet.
Det första rådet i kampen är att genomskåda frestelsen, att se den som frestelse. Att upptäcka sin värdighet som människa. Att vi inte är hjälplösa offer för påverkan och trender, tröghet och bedrövelse. Tvärtom finns en mening i detta. Herrens stora kamp utspelar sig i den troendes hjärta.
Det andra rådet är att avvisa frestelsen. ”Gå din väg, satan”, säger Jesus. Att med viljan säga nej till det onda. Så länge människan håller fast vid den goda viljan är hennes hjärta rent, även om frestelserna dansar för ögonen och tröttar ut kroppen. Att frestas är ingen synd. Synd blir det först när vi samtycker till frestelsen. Knepet är att avvisa frestelsen redan vid porten, innan den slinker in i hjärtat. Släpper vi in den blir kampen längre och svårare. Börja inte förhandla med frestelsen! Bli inte förvånad, men grips inte heller av rädsla och klenmod. Underskatta inte den kraft du bär på. ”Stå emot djävulen, och han skall fly för er”, säger aposteln Jakob. ”Ingen kan förföras av djävulen om han inte frivilligt överlämnar sig åt honom”, säger en munkfader. Det är egentligen ett privilegium att få delta i Kristi befrielsekamp av världen. Att trampa på ormar och skorpioner.
Det tredje och viktigaste har vi redan antytt. Lita på Guds hjälp! Vi upptäcker den hjälpen genom bönen, den ivriga och uthålliga bönen, i tro. Den som frestas uppmanas att gripa tag i bönens vapen och inte släppa det vapnet förrän frestelsen vikit undan. ”Den som är i er är större än han”, säger aposteln. Inte heller gripas av förtvivlan om man fallit, utan resa sig och fortsätta framåt utan att någonsin misströsta om Guds barmhärtiga hjälp.
Amen.