Palmsöndagen
Palmsöndagen
Vid palmprocessionen: Mark 11:1-10
Inledningsord när kvistarna välsignas
Vi går in i Stilla veckan. Det är tillvarons Stora vecka, där allt ont koncentreras och läggs på Jesus. Han tar det på sig och förvandlar det. Det börjar med Jesu intåg in i Jerusalem, under Hosiannarop och jubel. Många i Jerusalem förstod intuitivt att det var en Konung som red in i staden. Jesus tar emot hyllningarna, även om han visste att opinionen senare skulle skifta. Låt oss hylla vår Herre och Konung, och be om mod att följa honom också när opinionen svänger.
Lidandesberättelsen enligt Markus 14:1-15:47
Predikan
I Jesus har Gud gett oss en förebild i ödmjukhet, hörde vi i kollektbönen. Paulus samlar det i andra läsningen. Han ”vaktade inte över sin jämlikhet med Gud” utan ödmjukade sig. Men det är ingen jantelag han följer. Han är inte ett hjälplöst offer för människors ondska och illvilja. Han frambär sitt lidande som ett offer. Han överlåter sig åt Guds plan. Han gör det genom ödmjukhet.
Han bävar och ängslas i Getsemane. Han ber att lidandet skall tas ifrån honom. Men denna ångest får inte sista ordet. Han överlåter sig. ”Inte som jag vill, utan som du vill”. Därför släpas han inte fram ur Getsemane. Den ödmjuke är på ett märkligt sätt stark. Det är han som stiger fram och säger: ”Stunden är inne. Stig upp låt oss gå.” Han tas till fånga, men det är han som förklarar vad som egentligen sker: ”Skriftens ord skulle gå i uppfyllelse”. Den ödmjuke överlåter sig åt Guds plan och ser vad som händer. Och när han inte ser, vet han i sitt innersta att det är högmodet som förblindar.
Jesus utfrågas inför Stora rådet, men han är inte vek och anpasslig. Det är han som avgör när han skall tiga eller tala. När översteprästen frågar om han är Messias är det han som fäller det avgörande ordet: ”Det är jag, och ni skall få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln”. Så talar inte den som är på väg till ett förnedrande slut. Så talar en konung. Ändå går han lidandets väg.
Pilatus blir förvånad. Det är ingen vanlig fånge. Han försöker slippa undan, men viker sig för kraven och låter piska honom. Han utlämnar honom åt soldaternas brutalitet. Det är verkligt, det är fasansfullt. Han berövas sina kläder, sin mänskliga värdighet. Men det är inte bara ett koncentrat av mänsklig ondska och gemenhet. Det är något mera som händer. Hans ödmjukhet öppnar för något större. Också naturen reagerar och medverkar. ”Vid sjätte timmen föll ett mörker över hela jorden och varade till nionde timmen.”
Vad är det som händer? – Herre, ge mig din ödmjukhet, så att jag ser.
Jesus ropar: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” Det är inte bara ett rop i yttersta övergivenhet. Det är en psaltarpsalm som Jesus tar i sin mun, ett ord som går i uppfyllelse. Ordet ingår i en plan, i ett gudomligt rådslut, i den gudomliga barmhärtighetens ofattbara kärleksvilja. Den ödmjukhe ser, eller åtminstsone skymtar.
De som står närmast är förblindade, men en renhjärtad hednisk officer ser: ”Den mannen måste ha varit Guds son”.
Jesu lidandesberättelse återger inte om ett tragiskt människoöde. Det handlar inte främst om den mänskliga synden. Den berättar om en gudomlig plan, vad Gud gör för att rädda människan ur hennes tragiska villkor.
Lidandesberättelsen står inte i kontrast till det jublande intåget. Jesu död på korset är fullbordan av hans intåg i Jerusalem. Vår Herre Jesus gick in i lidandet och döden för att bereda väg in i det himmelska Jerusalem. Men endast den ödmjuke ser det.
Tragiken är att människan inte ser och tror, eller vägrar att ta konsekvenserna av det hon sett. Det, och endast det, är det slutligt tragiska, det mänskliga högmodet bittra följd.
Låt oss därför be om officerens tro. ”Herre, öppna mina ögon, låt mig skåda det underbara i din lag.” Och om ödmjukhetens mod att följa det vi sett.
Amen.