Lättviktiga ord och ord med tyngd
4 Söndagen under året
5 Mos 18:15-20 1 Kor 7:32-35 Mark 1:21-28
Lättviktiga ord och ord med tyngd
Varför är människors ord så olika? Somliga har tyngd, andra blåser bort med vinden. Somliga ord betyder något, andra är tomma, inte ens tänkta att tas på allvar. Samtidigt kan ett enda ord eller en kort mening träffa som en pil och fastna. Vissa ord har blivit en del av vårt kollektiva minne och förblir levande. Ord kan vara sköna, medan andra orenar. Diktatorer och sektledare har ofta varit skickliga talare. Retorik, konsten att tala, ingick som ett självklart ämne i klassisk bildning. Men vackra ord, som saknar innehåll, leder till förstämning. Det finns ord som förändrat historiens gång. Många kan vittna om ord som förvandlat deras liv.
Evangeliet berättar om en grupp människor som fick höra sådana ord. Det skedde på en vanlig sabbat i Kafarnaums synagoga i Galileen. Där får de höra en för dem okänd man undervisa. Det var inget ovanligt. Varje judisk man kunde få uppgiften att utlägga skrifterna. Evangelisten Markus berättar om händelsen, men säger att alla som lyssnade överväldigades av hans undervisning, ”för han undervisade med makt och inte som de skriftlärda”. Dessutom kunde hans ord befria. De var starkare än den orena anden. Alla grips av bävan och frågar varandra: ”Vad är detta? En ny undervisning, med makt bakom orden!” Ryktet om honom sprider sig över hela Galileen.
Historien är full av märkliga talare och undergörare. De flesta försvinner och glöms bort. Men orden från Kafarnaum fortsätter att sprida sig. De ord som då talades har fortfarande makt, ”över tid”, som det heter idag. Människor får sina liv förvandlade av detta ord. Många ger sina liv för det. De lever av det och dör med hans ord på sina läppar. Vad är orsaken till att Jesu ord förvandlar människors liv och fortsätter att göra det?
En första förklaring får vi i första läsningen. Där står det om en profet, som Gud skall sända. Gud säger: ”Jag skall lägga mina ord i hans mun och han skall tala allt vad jag befaller honom”. Medan den som förkunnar något som Gud inte befallt, den profeten skall dö. Hans ord saknar kraft.
Men vi hörde också något mera i första läsningen. Profeten skulle vara lik Herren och ändå träda fram ur sina bröders led. Det löftet når sin fullbordan i Jesus. Han är både profet och samtidigt något mera än andra profeter. Han har en unik relation till Gud. Vi ser det lite senare när Jesus drar sig undan i ensamhet för att be. Vi anar Jesu innersta relation till sin Fader. Här finns källan till hans ord. Allt han säger och gör han sin källa hos Fadern. Därför kan han förlåta synder, driva ut demoner, bota sjuka och uppväcka döda. Därför kan han säga sådant som annars vore dåraktigt eller förmätet: ”Den som hör mina och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv”. Han hämtar fram sina ord ur sin bön. Hans ord är också Faderns. Hans ord är Faderns ord. Det är samma ord som en gång i begynnelsen skapade allt. ”Utan det blev ingenting till av allt som finns till.” Det är därför Jesu ord har makt.
Jesus drog sig undan till en enslig plats. För människan motsvaras den platsen av hennes innersta, hennes hjärta. ”När du ber”, säger Jesus, ”gå då in i din kammare, stäng dörren och be till din Fader som är i det fördolda. Så skall din fader som är i det fördolda belöna dig.”
I hjärtats innersta blir det meningslöst att ljuga eller tala med kluven tunga. Med milt våld tvingas människan att tala sanning. Ändå behövs det som en uppmaning, ty människan är skicklig på att lura sig själv. Benedictus uppmanar till det i sitt företal: ”Tala sanning i hjärtat.” Demonerna, lögnerna och självbedrägerierna avslöjas. Kanske gör de motstånd och för oväsen, som demonen skrek i Kafarnaums synagoga, men deras vanmakt avslöjas. Demonerna viker hädan från den som väljer sanningen, även om den är obehaglig. Lögnen tål inte ljuset. I hjärtat får människan höra ord som hon längtar efter men har svårt att tro på: ’Du är min älskade. Var inte rädd. Jag är med dig alla dagar. Var frimodig och oförfärad. Res dig upp och gå ut i ljuset!’
Det människan hör förvandlar hennes egna ord. Steg för steg. De många och tomma orden sjunker undan. Orden blir färre och förnuftiga. De får en tyngd som inte kommer från henne själv. Jesus lägger sina ord i människans mun.
I koncentrerad form hör vi det när prästen i biktstolen vågar säga: ’Jag förlåter dig dina synder’, eller vid altaret: ’Detta är min kropp, som blir utgiven för er’?
Varje lärjunge kan bli sin egen profet och ta Jesu ord i sin mun och säga till den orena frestelsen: ’Tig! Far ut ur mig! Gå bort satan!’ Lärjungen kan rentav själv få förmedla Jesu ord till den som behöver dem. Utan att behöva höja rösten. Kanske som en viskning.
Alla goda ord har sin källa i Jesu ord. Vi hör dem i evangeliet och smakar dem i den heliga eukaristin.
Lovad vare Jesus Kristus, Guds eviga Ord, som talade mänskliga ord för att förvandla oss och våra ord.
Amen.