MARIA, GUDS MODER
4 Mos 6:22-27 Ps 67: 2-3,5,6,8 Gal 4:4-7 Luk 2:16-21
Gläd dig, Moder till Gud, till den som i evighet råder över himmel och jord
Vad är det första kyrkan gör på årets första dag? – Vi hörde det i ingångsversen. Hon lyckönskar och hälsar Maria: ”Gläd dig, Moder till Gud, till den som i evighet råder över himmel och jord”. Kyrkan firar sin Herres moder. Det kan förvåna. I äldre svenska almanackor stod det ju ”Giv, o Jesu, fröjd och lycka!” Var inte det en starkare bön? På sätt och vis, men tänker vi efter så är det ingen motsättning. Tvärtom! Maria är sin Sons bästa medhjälpare. Hon förmedlar hans kraft.
Maria har skänkt oss Frälsaren, livets upphovsman, som vi hörde i kollektbönen. Hon garanterar att tron på vår Herre inte blir en tankekonstruktion eller förväxlas med en dröm. Herdarna måste ha frågat sig om inte änglarnas budskap från höjden ändå inte var en dröm. Men när de följde rådet att gå till Betlehem fann de Maria och Josef och barnet i krubban. De såg barnet och dess moder. Det var sant och verkligt. Då måste han också vara vad änglarna förkunnat, en Frälsare och en Befriare. Inte så att deras yttre villkor förändrades. Om Gud sänt den utlovade Messias, då fanns det hopp.
De troende har därför vänt sig till Maria och bett om hennes förbön i all slags nöd, inte minst synden och den hotande döden. ”Heliga Maria, Guds Moder, bed för oss syndare, nu och i vår dödsstund”. ”Påminn dig, milda jungfru Maria”, säger en av kyrkans lärare, ”att det aldrig någonsin blivit hört, att någon som tagit sin tillflykt till dig och anropat din förbön har blivit övergiven”. Hennes son kan inte avvisa sin mors böner, och han är starkare än människans värsta fiender. Därför lyckönskar kyrkan henne och sig själv, när hon på åttonde dagen efter sonens födelse och på första dagen till det nya året, hälsar sin och Sonens moder.
Inför ett nytt år blir människan särskilt medveten om att hon behöver Herrens välsignelse, hans beskydd mot alla fiender. Det är särskilt prästernas uppdrag att välsigna. Vi hörde om det i första läsningen ur Mose lag. ”När ni välsignar Israels barn skall ni säga till dem: Herren välsigne dig och bevare dig”. Men så fortsätter bönen: ”Herren låte sitt ansikte lysa över dig. Han vände sitt ansikte till dig”. Israels barn visste att det var omöjligt att se Gud. Hans ansiktes ljus var för starkt för den svaga människan. Ändå är det vad människan djupast sett längtar efter och välsignelsebönan antyder det som ett löfte. Det är detta löfte som infrias när Gud låter sin älskade Son bli människa och födas av jungfru Maria. När barnet vuxit upp skulle det säga: ”Den som har sett mig, har sett Fadern”. – Vem har sett hans ansikte tydligare än hans mor? Därför är det ingen tillfällighet att hon själv är den skönaste och mest välsignade av alla. ”Välsignad är du bland kvinnor”. Hon är välsignad av sin egen livsfrukt och kan därmed förmedla sin sons välsignelse till dem som ber om hennes förbön. Hon är drottningen i Kristi rike. En drottning som förmedlar sin sons välsignelse till alla medborgare hans rike.
I bönen över offergåvorna skall vi be: ”Låt nådens verk som tog sin början i Maria, nå sin fullbordan i oss”. Allt hon hörde och såg tog hon till sitt hjärta och begrundade. När hon besvarar de troendes förböner samarbetar hon på ett unikt sätt med den helige Ande, som enligt aposteln sänds in i våra hjärtan för att göra oss till Faderns barn, som ropar: ”Abba! Fader!” och är trygga i all oro.
Det låter fromt, men är insidan av den hårda kamp som alla människor är indragna i. När människan blir anfallen av sina verkliga fiender, när friden ersätts av ofrid och oro, av missmod och uppgivenhet, när ångesten tar strypgrepp, finns det inte något mer beprövat hjälpmedel än att ta sin tillflykt till Maria, gärna med hjälp av Rosenkransen.[1] Den används av både barn och vuxna, av nybörjare och veteraner, av män och kvinnor, av ordensfolk och lekfolk. Rosenkransen återställer friden för den orolige och förvirrade. Den som vacklar tar ut kursen på nytt och den uppgivne får frimodigheten tillbaka. Den räddhågade och kraftlöse vågar på nytt höra det Jesus säger till tjänarna vid bröllopet i Kana: ”Gör det han säger till er”. Benedictus kallar det att gripa lydnadens starka vapen. Tjänarna fyller de sex stenkrukorna till brädden. Vattnet förvandlas till vin. Lydnaden fullgörs inte ängsligt och ljumt, inte ovilligt och knotande, utan med villigt och glatt hjärta. Sådan är Marias märkliga kraft. Hennes överlåtelse till Guds vilja är utan ’om’ och ’men’. Hennes kraft trampar sönder ormens huvud.
Jesus återspeglar inte bara Faderns härlighet. Som människa bär han sin moders drag, hennes genetiska kod. Som människa var han sin moder upp i dagen. Hon upplät inte bara ett rum åt Gud. Det var genom henne som han blev människa.
På konciliet i Efesos år 431 använder Kyrkan den djärva benämningen Gudaföderska för Maria – det kunde ju missförstås som om Maria vore gudomlig – men det är ett försvar för inkarnationen, att den sanne Guden blev verklig människa.
Kan man tänka sig en bättre föresats för det nya året än att instämma i hennes överlåtelse? Gör mig till din tjänarinna, till din tjänare! Må det ske mig efter ditt ord! Gud gör stora ting med henne. Hon brister ut i sin lovsång. Alla släkten prisar henne salig. Hela kyrkan känner igen sig i henne som Sions dotter. ”Jubla, du dotter Sion, höj glädjerop, du Israel. Var glad och fröjda dig av allt hjärta, du dotter Jerusalem. Herren bor i dig.” Hon är tecknet på vad Gud vill och kan göra med alla människor, vad nåden kan göra med den som tror och beslutsamt går ödmjukhetens väg.
Därför är Maria kyrkans starkaste vapen i kampen om människan. Det kan tyckas fromt i överkant, i en allt brutalare och alltmer förvirrad värld. Men det rymmer den kraft som avgör mänsklighetens framtid. Hon visar vägen till människans sanna upphöjelse, medan de mäktiga och högmodiga skall störtas. Hon är värnet mot allt som hotar att förminska och förnedra människan, det som börjar i högmod och förhävelse, men slutar i desperation och förtvivlan.
Därför gör vi som Maria, ber om hennes hjälp att ta emot hennes sons ord i vårt hjärta och begrunda det. Sonens ord är Ande och liv. Det föder nytt liv, det gör oss till levande människor.
I slutbönen ”tackar vi Herren och vädjar på hennes förbön om hans välsignelse över vårt liv i tid och evighet”.
”Gläd dig, Moder till Gud, till den som i evighet råder över himmel och jord”.
Amen.
[1] Andra tar hjälp av Jesusbönen, men det finns ingen motsättning och det ena utesluter heller inte det andra.