24 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Syr 27:30-28:7 Ps 103:1-4,9-12 Rom 14:7-9 Matt 18:21-35
Starkare än oförsonlighet och vrede
Liknelsens budskap är inte svårt att förstå. Kungen representerar Gud, som generöst förlåter och efterskänker människans enorma skuld till den som ber honom. Den som har fått sin skuld efterskänkt av Gud, måste därför vara beredd att förlåta sin nästa. Den som vägrar att förlåta sin nästa riskerar att förlora sin egen förlåtelse. Vi hörde det som en retorisk fråga ur Syraks bok: ”Om en människa bär agg mot en annan, hur kan hon då kräva läkedom av Herren?” Eller som ironisk kommentar: ”Hon visar ingen nåd mot sin medmänniska, men när hon själv har syndat tar hon till böner!”
Logiken är klar och den bekräftas av erfarenheten. Sannolikt känner vi någon som ständigt ältar och klagar över vad hon har utsatts för. Ingen vill sluta sitt liv i bitterhet. Ändå sker det. Trots alla varningar och förmaningar håller den bittre fast vid sin vrede och hätskhet. Alla är ense om det destruktiva i detta, men den bittre har fastnat i ett fängelse. Kanske säger hon: ’Jag är inte bitter’, men orden sitter på läpparna. Andra går undan och isolerar sig. I hjärtat ältas oförrätten. Den oförsonlige vill göra som mannen i liknelsen, gripa sin vedersakare vid strupen och utkräva straffet. Hon är bunden och fastkedjad av sitt hat och sin vrede. Som av en andlig cancer.
Att möta en bitter människa hör till det kusligaste man kan erfara. Inte heller är det lätt att säga något klokt. Oförrätten kan ha varit stor. Den skall inte ”överfromt” förnekas eller bortförklaras, men nämnas vid sitt rätta namn. Men det är lätt att stanna med det, enbart hålla med och ömka, och riskera att stärka bitterheten. Att bara varna för bitterhetens risker kommer inte åt roten till det onda.
Svårigheten att komma ur bitterhet anar jag först när jag drabbas själv. Det kan ske över lång tid och i små steg. Men också snabbt, när något händer, kanske bara en replik som fälls. Jag träffas på en öm punkt, som jag kanske inte ens visste att jag hade. Reaktionen blir häftig. Varför sa han så? Eller varför gjorde eller gör hon så? Det går inte bara att skaka av sig. Inte ens när tiden går, försvinner det. Något har fått fäste i människans innersta. Här skiljer sig andarna. Den sekulära ”tron” säger: ”Det här finner jag mig inte i. Det här förlåter jag aldrig.” Enligt kristen tro kommer inte det verkligt onda utifrån. Det onda kommer från det egna hjärtat, men som blottlades av det som drabbade mig.
Skälen till att det inte går att bara skaka av sig är att människan vill bli kvitt obehaget men inte vill släppa de vredgade tankarna om den som sårat eller skadat henne. Hon menar sig ha giltiga skäl att vredgas. Hon försöker driva ut ont med ont. Hon vill inte förlåta. Därmed berövar sig människan den förlåtelse hon själv behöver av Gud. Gud ger oss makt över vår egen frälsning.
Martyrerna är det omvända vittnesbördet, när de lönar ont med gott och förlåter sina bödlar. Men hur når man dit?
Vad beror oförsonlighet på? Vad kommer det sig att en människa har svårt att förlåta? – Den oförsonlige förstår inte att hon själv lever av nåden. Hon tror sig vara oförvitlig. Endast den ödmjuke förstår det. Hon lever i och av nåden och vreden över den andre får därför inget fäste i henne. Släpptes den högmodige in i himlen, vore det ingen himmel mer. Om Gud bara ”opererade bort” högmodet, vore vi inte människor mera. Det är för nådens och för människans egen skull som Jesus är omutlig i sitt krav på att vi måste förlåta. Av olika skäl kan det ta tid, men viljan till försoning måste finnas.
Utan denna beredskap släpps vreden fram, som förbittrar människans hjärta och förmörkar hennes syn. Hon blir ockuperad av den, även om hon förmår behärska sig på ytan. Vreden förföljer henne, också i sömnen. Den kan bidra till depression och tömma henne på all kraft. En försmak av helvetet.
Jesus är omutlig därför att han vill rädda och befria människan från detta. Han förbjuder sina lärjungar att komma till altaret med oförsonlighet i hjärtat. Gå först bort och försona dig med din broder och kom sedan till altaret med din gåva! Hans apostel manar oss att inte låta solen gå ner över vreden. Människans insikt och klarsyn höljs i mörker.
Hur får vi bukt med oförsonlig vrede?
Det första är att våga se den. Ett beprövat hjälpmedel är att öppna sitt hjärta för en själasörjare eller en förtrogen vän (men inte flera), reda ut sådant som kan redas ut, få hjälp att sortera, att skilja mellan den orätt jag utsatts för och min reaktion på den. Det är bara min reaktion jag råder över och är ansvarig för.
Det andra är att inte överskatta vredens kraft. Känslan av vrede råder vi inte över, men den är inte så stark som den verkar. Inte heller minnet av oförrätter kan trollas bort, även om det bleknar med tiden. Det avgörande är att inte själv bejaka vreden, att inte ”vilja” vredgas, inte slå in på sådana tankegångar som leder till malande agg och bitterhet. Men i stället driva ut vreden varje gång den gör sig påmind, som Jesus drev ut månglarna ur templet.
Det tredje är att ”göra det motsatta”, agere contra. Det är att be för ovännen. Vi behöver inte ”tycka om” den andre. Det avgörande är att vi vill honom väl, och handlar efter den viljan. Bönen ber ner Guds nåd och barmhärtighet över den som gjort oss eller andra illa.
Det är då vi förstår att den egna kraften inte räcker. Den förnuftige kan inse och bekräfta det ohälsosamma i vrede och bitterhet. Längre kommer han inte, om han verkligen drabbas.
Människan behöver försoning. Världen likaså. I denna människas värld restes ett försoningens tecken, ett kors. Vid en tidpunkt i historien, på en plats i universum är fiendskapen besegrad. Oförsonlighetens djävulscirkel är genombruten. Därför kan Jesus uppmana Petrus att förlåta ”sjuttiofalt”. Att besegra ont med gott är att besegra det onda med hans goda, med hans milda nåd som rinner fram ur hans sida på korset.
Det är då det tysta undret sker. Människan blir barn till barmhärtighetens Fader, som låter sin sol gå upp över både goda och onda. När människan förstår det, inte bara i huvudet, utan i hjärtat, då mjukas det kalla och oförsonliga hjärtat upp av hans mildhet och ödmjuka barmhärtighet. Lusten att glida tillbaka i bitterhetens hjulspår kan dyka upp igen, men den har inte längre makt över barmhärtighetens barn. Korsets kraft fullbordas i den ödmjuke.
Och än mer. Vi blir Kristi medarbetare. ”Ingen lever för sig själv”, hörde vi aposteln säga om dem som lever i hans försonande och uppståndna kropp. Människans hjärta blir ett brohuvud för Guds frid och försoning. Lärjungen kan be med sin Mästares ord: ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör”. Frukten av den bönen ”sprider sig”.
På vägen dit och på den fortsatta vägen ber vi i varje eukaristi: ”Förlåt oss våra skulder”, men vi får också kraft att ”förlåta dem oss skyldiga äro”.
Amen.