Alltings prolog
Andra Söndagen efter Jul
Syr 24:1-2,8-12 Ef 1:3-6,15-18 Joh 1:1-1
Alltings prolog
Vi har hört den fjärde evangelistens inledning till sitt evangelium, den s.k. Johannesprologen. Han börjar före historien, före själva skapelsen, före Big bang, innan något hade blivit till. Den antyder hur ingenting blev någonting. Prologen är en ouvertyr, som både föregriper och sammanfattar det som följer. Den ger läsaren en nyckel som öppnar för det evangeliet vill ge: tro. Redan förelöparen Johannes har detta som avsikt: ”så att alla skulle komma till tro genom honom.” Må vi be, som aposteln gjorde, om ”vishetens och uppenbarelsens ande”, om ljus för vårt inre öga.
Först i slutet av prologen hör vi Jesu Kristi namn. Fram till dess talar Johannes om Ordet, på grekiska Logos. ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud.” I den fjortonde versen skall han säga att detta Ord blivit människa. Men det fanns redan i begynnelsen. Barnet i krubban fanns av evighet. Det fanns ”hos Gud”. Det var av samma väsen som sin Fader. ”Det var Gud.” Den andra personen i den helige Treenigheten.
Det ord som blir människa kommer därför inte som en främling. Han kommer till sitt eget, ty allting har blivit till genom detta Ord. I bakgrunden hör vi orden från skapelseberättelsen: ”Gud sade. Och det blev så.” Gud talade ur sig själv med sitt eget Ord och allt blev till. Det är detta ord som vi tillber i krubban. ”Hos dig är livets källa, i ditt ljus ser vi ljus”, sjunger psalmisten. Innan evangelisten talar om människoblivandet talar han om skapelsen. Det är skaparordet som sänds ut för att frälsa och fullborda sin egen skapelse. Jesus kommer till sitt eget, till den skapelse som fått sitt liv genom honom. Till den människa som enligt senaste forskning är den enda varelse i universum som söker svar på tillvarons gåta. Hur ofattligt stort universum är, så tycks människan vara den enda varelse som ställer dessa frågor. Bibeln kaller henne skapelsens krona, Guds avbild. Avbilden finns där, om än fördunklad. Något i människan känner igen originalet när Jesus talar och handlar. Därför kan Jesus inför Pilatus säga: ”Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” Hela skapelsen suckar efter förlossning. Den insikt och aning som människan har, längtar efter fullbordan. ”Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen.”
Samtidigt hör vi en smärtsam grundton i prologen, ett dovt omkväde: ”hans egna tog inte mot honom”. I Johannes evangelium är konfrontationen mellan Jesus och judarna som skarpast. Men den gåtfulla frågan, hur avvisandet var möjligt, gäller inte bara judarna utan varje folk och varje människa. Varför är så många tondöva för sanningen? Varför föredrar människan mörkret framför ljuset?
Men några såg och gav sina liv för vad de sett. ”Vi såg hans härlighet.” Det är apostlarnas vittnesbörd, grunden till kyrkans gemensamma tro.
Den härlighet som Johannes vittnar om är en härlighet som lyser i det svagaste av allt, ett nyfött barn. Härligheten vilar i en krubba och skall sluta på ett kors. Visserligen berättar han också om en ”begripligare” härlighet. Redan vid det första undret i Kana ”ser” lärjungarna denna härlighet. Men under resans gång förtätas härligheten till något som i våra ögon först måste uppfattas som mörker. Prologen föregriper korset, men sätter inte punkt. Redan den vittnar om att mörkret inte får makt över ljuset.
Man kan fråga sig om inte Johannes skrev prologen sist av allt. Den innehåller ju allt. I kyrkans tidigare mässordning lästes prologen som avslutning i varje mässa. Antingen den läses eller inte, så firas den i varje eukaristi. Den sammanfattar allting. Inte ens det djupaste mörkret har övervunnit ljuset. Tvärtom – det var detta ljus som bodde och bor ibland oss. Och inte bara i små doser. ”Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd.”
Amen.