Den Heliga Familjen
Den Heliga Familjen
Mos 15:1-6;21:1-3 Hebr 11:8,11-12,17-19 Luk 2:22-40
Kyrkan gör det inte lätt för sig när hon undervisar om familjen. Josef, Maria och Jesus ställs fram som ett föredöme. Men var denna familj särskilt lyckad? Josef var inte barnets biologiska fader. Familjen var fattig. Barnet fick födas utanför alla medicinska och sociala skyddsnät. Familjen måste nattetid fly till främmande land. Det är alltså ingen romantisk familjebild som kyrkan framställer.
Inte heller fanns det någon skylt i Nasaret som talade om att här bor ”den heliga familjen”. Anonymt och i all stillhet levde familjen där, som alla andra familjer. Maria lärde sin son de vanliga bönerna. Av sin far lärde han sig snickarens yrke. På sabbaten går de till synagogan. Vår fantasi får inte mycket material för hur deras familjeliv såg ut. Hans mor gömde och begrundade i sitt hjärta. Vad Josef tänkte vet vi ingenting om. Sannolikt dog han någon gång under Jesu uppväxt och Jesus övertog kanske ansvaret som familjeförsörjare. Men i stort är det trettio tysta år.
Men just här ligger varje familjs storhet och hemlighet. Bortom det sensationella. Familjen är lika ödmjuk som jorden, i vilken fröet växer till. Familjen är jordmånen för den växande människan. Det ger varje familj en helig uppgift och kallelse. Den har en tyngd och en betydelse som ingen social ingenjörskonst kan ersätta. Familjen fanns där långt före staten. Familjen är urcellen i den mänskliga gemenskapen. Redan lite eftertanke vet att varje människa har sin far och sin mor att tacka för att hon lever. Varje kultur vet att vi är skyldiga våra föräldrar respekt och heder. Hur stora svagheter de än har eller har haft. Varje trogen far och mor är värd ett nobelpris. Samtidigt vore det ett sabotage att försöka leta fram värdiga pristagare. Vad stort sker, det sker tyst. Ju mer kyrkan har förstått Jesu hemlighet desto mer har hon också velat hedra och vörda Josef och Maria.
Jesus kommer inte ner till jorden som en fix och färdig människa. Gud växer till i en vanlig familj. Här läggs grunden till föräldrarnas höga kallelse. Det vanliga är upphöjt och helgat till ett sakrament. Den grundläggande enheten mellan man och hustru bär på en särskild nåd, som makarna dagligen ger åt varandra och sina barn genom sin trohet och kärlek. Familjen är barnets första ”kyrka”, där föräldrarna förkunnar tron genom sina ord och sitt exempel. Därför är föräldrarnas arbete och möda, deras oro och bekymmer, omslutna av kyrkans och den heliga familjens särskilda förbön.
Ingen stat kan i normalfallet ersätta det familjen är och gör. Familjen är vad Benedictus säger om klostret: ”en skola i Herrens tjänst”, en skola i konsten att leva som människa, den grundskola, där barnet lär sig de grundläggande mänskliga dygderna. Därför säger kyrkan till politikerna: familjen skall befrämjas och skyddas av alla goda krafter i samhället.
Vad skulle inte kunna ske om de många osäkra och frånvarande fäderna i vår tid vågade ta Josef som sitt föredöme?
Marias närhet till Jesus ger henne del i sin sons levnadsöde. ”Också genom din själ skall ett svärd gå”, säger den gamle Symeon. Är inte detta ett tröstens och styrkans ord till alla mödrar och fäder som ser sina barn gå oväntade eller vilsna vägar? Så att de inte ger upp och abdikerar från sin uppgift, men inte heller grips av panik och tar till okloka metoder. Att både ge barnen den frihet Gud gett dem, och ändå inte svika sin skyldighet att fostra och vägleda.
Vem kan trösta och ge bättre råd än Maria, hon som fortsatte att överlåta sig, också när hon inte förstod sin Sons väg? Maria kan trösta och försona barn och föräldrar med varandra. Det är ju inte bara barnen som är olydiga eller går felaktiga vägar. Många föräldrar har dåligt samvete i förhållande till sina egna barn. Många barn har svårigheter att förlåta och försonas med sina föräldrar. Ett första steg på väg till försoning är att anförtro sig till Maria, till henne som lät svärdet gå genom sin egen själ.
I det vanliga familjelivet är Gud med oss. Både med sin tysta närvaro och med sin försonande kraft. Jesus, vår frälsare, lät sig födas och växa upp i en mänsklig familj. Därmed blev den, trots all sin bräcklighet, ett tecken på den slutliga och allt omfattande familjen i Guds eviga rike.
Amen.