Juldagen
Juldagen
Jes 52:7-10 Heb 1:1-6 Joh 1:1-18
Kyrkan börjar sitt julfirande i nattens mörker. Herdarna fick se det strålande ljuset när de höll vakt om natten. Redan profeten hade sagt det: ”Det folk som vandrar i mörker, skall se ett stort ljus”. Den fjärde evangelisten bekräftar det. ”Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”
Jesus föddes inte bland de rika, mäktiga och framgångsrika. Josef och Maria hörde till de fattiga, utan inflytande och position. Jesus föddes inte i Rom, inte ens i Jerusalem, utan i en förort, Betlehem, och han växte upp i en del av landet som låg avsides och betraktades som en avkrok. Herdarna var analfabeter och stod längst ner på den sociala rangskalan. De fick inte ens vittna i domstol. Men Gud använder sig av deras vittnesbörd och alla som hörde det häpnade över vad herdarna sade. Ljuset lyste i mörkret.
En första innebörd är tydlig. Ingen är utesluten. Om Jesus hade fötts bland de rika, hade de fattiga inte vågat sig fram. Hade han levt bland de mäktiga, hade de svaga aldrig vågat tro att hans budskap gällde dem. Hade han gjort karriär vid akademierna, hade de okunniga trott sig uteslutna. Om han inte hade korsfästs mellan två förbrytare, hade ingen brottsling vågat tro på förlåtelsen. Leo den Store säger det i sin julpredikan: ”Ingen blir förvisad från deltagandet i denna lycka. För oss alla finns ett och samma skäl till denna gemensamma glädje: eftersom vår Herre inte fann någon enda fri från skuld, kom han för att befria alla.” De som redan menar sig veta, har det svårast, medan de svaga ser och förundras. Under de första århundradena spred sig tron framför allt bland de lägsta och ringaste.
Många vill gärna ha tron som ett extra ljus i livet, utöver vad de redan har. En extra ljuskälla i ett redan upplyst rum. Då blir tron reducerad till ett andlig intresse, en guldkant på tillvaron – men det står att ljuset lyser i mörkret.
Kyrkan har själv tagit stora risker genom att stödja både kultur och folkliga traditioner. Många gläder sig fortfarande åt trons frukter, inte minst julens musik och konst, men de tror inte längre, de tror inte att det är sant. Risken är att människan lämnas ensam när hon verkligheten hamnar i mörker. Då är det som om hon aldrig hade hört budskapet: ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte fått makt med det.
Hela evangeliet är samlat i denna mening hos Johannes. Från födelsen i Betlehem till korset på Golgota. Från krubban till korset utkämpade ljuset sin kamp. Och mörkret fick inte makt över det.
Så väldigt är julens evangelium. Många flyr hellre in i dimma eller söker behagligare ljuskällor, men lämnas ensamma när mörkret verkligen slår till. Då är människan övertygad om att det inte finnsnågot hopp, att hon inte duger. Den svåraste fienden till trons glädje har människan i sitt eget hjärta. Hon är duktigare på att döma ut sig själv än att tro som ett barn.
Lille Placidus, en av Benedictus lärjungar, gick på juldagsmorgonen till klostrets krubba för att skåda Skaparens ansikte. Han läser vad en stor mystiker har sagt: ”Det finns inget sant liv utom i skådandet av detta ansikte”. Han läste också: ”Den starka människan är den som har sänkt sig djupast ner i Kristi svaghet”. All uppblåsthet pyser ut, självgodheten försvinner. Placidus säger förkrossad: ”Herre, jag förmår ingenting”, och får som svar: ”Min nåd är allt du behöver, Placidus”. I samma mått som hans mänskliga kraft försvann, uppfylldes han av gudomlig kraft.
Också den troende prövas i nattens mörker. När inget ljus finns i sikte och när tiden är inne går ett ljus upp i hennes hjärta. Jesus lades i djurens krubba för att födas i människans hjärta.
”Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det”.
Amen.