Kyrkan som människa – människan som kyrka
Kyrkmässa
Neh 8:1-4a,5-6,8-10 1 Pet 2:4-9 Joh 4:19-24
Kyrkan som människa – människan som kyrka
En kyrkas invigning är hennes födelsedag och firas som en stor fest. Idag, när kyrkor stängs eller blir sålda, är det svårt att förstå den möda som sockenborna lade på sig för att bygga sin kyrka och be biskopen att inviga den. Man firade denna invigning varje år och kyrkmässan var ofta årets största fest. Själva invigningen kunde ta timmar i anspråk och var liturgiskt mycket dramatisk. Vi som fick vara med när Mariavalls klosterkyrka invigdes för sjutton år sedan kommer ihåg.
Det är som om något dröjde kvar i själva byggnaden. En av arkitekterna till denna kyrka – han vill inte kalla sig själv troende – har sagt att när han kommer in i denna kyrka börjar han nästan tro. Samtidigt är det inte lätt att teologiskt försvara tanken på att Gud bor i en byggnad. Kan själva invigningsriten säga oss något om vad som är den vigda kyrkobyggnadens hemlighet?
Kyrkan är djärv när hon vågar tala om en helig byggnad. Jesus lär oss i evangeliet att vi inte är bundna till varken byggnader eller platser för att tillbe, varken det samariska Gerisim eller Jerusalem. Kristen tillbedjan sker i ande och sanning. Ändå vågar kyrkan avskilja, inviga och helga byggnader av sten och trä. Hon gör det för människans skull – och hon gör det med en gudomligt inspirerad pedagogik.
När en kyrka invigs behandlas den som en människa. Byggnaden döps, konfirmeras, upplyses och vigs, som en brud med sin brudgum. Biskopen bestänkte kyrkans väggar med helgat vatten. Därmed ”döpte” han henne som en människa döps, för att renas från synden och helgas till en boning för Anden.
Kyrkan smordes med helig olja; de tolv apostlakorsen längs väggarna, där nu ljusen brinner, altarskivan och de fem korsen på altaret, symboler för Kristi fem sår. Allt smordes med den olja som tränger in i det den berör och därför symboliserar den helige Ande. Kyrkan ”konfirmerades”, som när en människa smörjes med krisma och tar emot Anden.
Gudstjänsten började i en mörk och oupplyst kyrka. När ljusen för första gången tändes på altaret sade biskopen: ”Må Kristi ljus lysa i hans kyrka, så att alla folk kan se sanningen i dess fullhet.” Detta ljus tänds i människan genom att Guds ord läses, förkunnas och tas emot i tro. Före den första bibliska läsningen höll biskopen upp lektionariet, boken med mässans läsningar, och sade: ”Må Guds ord ständigt ljuda i detta rum och må det öppna era sinnen för Kristi hemlighet”. Kyrkan upplystes för att människan ska bli upplyst av trons ljus.
Kulmen på invigningen var firandet av den första heliga eukaristin. Genom Kristi ord i prästens mun sänker sig Guds helige Ande ner över de jordiska gåvorna för att förena sig med dem och förvandla dem. Föreningen fullbordas i de troendes heliga kommunion. I invigningsbönen liknas kyrkan vid en brud, som förenas med sin brudgum. Kyrkan vigdes till Kristi brud, för att människan ska förenas med sin brudgum.
Kyrkan invigs som om hon vore en människa. Det är den gudomliga pedagogikens första steg. Det andra steget, och avsikten med det hela, är att människan därmed skall bli en kyrka. Människan skall bli ett andligt hus, ett tempel för Guds helige ande. En kyrka där det inte firas gudstjänst är snart ett museum eller en profan lokal, vilken som helst. Men när kyrkan blir ett bönens hus, där blir hon mer än bara en byggnad. Där blir byggnaden ett tecken på människans kallelse att själv bli en kyrka.
Varje gudstjänst följer en väg mot ett mål. Varje gudstjänst har stationer av rening, upplysning och förening. Men vägen syns och märks också i själva byggnaden. En östlig teolog, Maximos Confessor, munk och död som martyr år 662, säger att kyrkans byggnad är som en människa, med kropp, själ och ande. Kyrkans skepp är kroppen, hennes kor är själen och hennes altare är anden. Skeppet, ibland kallat långhuset, är platsen för de troende. Koret är platsen för liturgins tjänare, klerker och ministranter, i en klosterkyrka också för nunnor eller munkar. Altaret är kyrkans centrum, den plats där mysteriet firas och offret frambärs. I den långsmala gotiska katedralen är riktningen mot öster tydlig. I denna kyrka är altaret mera i centrum. De troende kan hela tiden se och delta i det som sker vid och på altaret. Samtidigt som tabernaklet i kyrkans ”absid” diskret antyder både slutmålet och den ständiga närvaron. Men det liturgiska firandet blir en rörelse mot centrum, en rörelse inåt. En vandring mot altaret och föreningen.
Också människan är skapad med ett centrum, hennes hjärta. Det är på sitt hjärtas altare som hon skall frambära andliga offer av tro, hopp och kärlek, som Gud vill ta emot. Men hon är inte bara ande. Hon är en enhet av kropp, själ och ande.
Med sin kropp och sina lemmar går människan till kyrkan. Med sin själ lyssnar hon och blir upplyst. Med sin ande förenas hon med Guds Ande. Målet är att människan ska helgas till hela sin varelse, med kropp, själ och ande. Så att hela människan blir en kyrka som förhärligar Gud.
Den moraliska kampen för att ersätta lasterna med dygder rymmer också en väg ”inåt”, från det kroppsliga, över det själsliga till det andliga. De ”kroppsliga” lasterna, frosseri, orenhet och habegär, måste ersättas av måttlighet, renhet och förnöjsamhet. De ”själsliga” lasterna, vrede, bedrövelse och leda måste lämna plats för mildhet, glädje och uthållighet. De ”andliga” lasterna äregirighet och högmod med det starkaste av allt ödmjukheten. Lasterna är främmande ockupanter som förstör och hindrar. Vägen ”inåt” är inte något främmande. Det är vägen hem.
På denna väg har Gud gett oss sin kyrka för att visa vägen. Hon inte bara visar vägen, hon är vägen. Vi kommer till kyrkan för att själva bli en kyrka. För att bli ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Också själva byggnaden blir en ikon, en avbild av människans väg från mörkret till Guds underbara ljus. På väg mot slutmålet och den tillbedjan i ande och sanning, där Gud skall vara allt och i alla.
Amen.