Julnatten
Julnatten
Det borde vara lätt att predika till jul. Orden skulle komma av sig själva. Men det är snarast motsatsen som är fallet. Orden saknas, eller är otillräckliga. De kan rentav framstå som hånfulla, med tanke på hur världen ser ut, inte minst i Betlehem och Främre Orienten.
Men så var det också i början. Jesu föddes inte inte under trumpetstötar eller med väldiga rubriker. Inte heller evangelisten Lukas berättar några detaljer kring själva födelsen. Han säger bara att när tiden var inne födde Maria sin son. Varken Maria eller Josef har berättat hur det gick till. Också Paulus är fåordig. Tystnad omsluter det som skedde. Hur mycket Josef förstod vet vi inte. På en östlig ikon sitter han lite vid sidan om, funderande, nästan grubblande. Maria gömde och begrundade i sitt hjärta. Men ännu när Jesus var tolv år gammalt förstår hon inte vad han säger om sig själv.
Kyrkan har funnit ett ord i Salomos Vishet för att beskriva det som hände denna natt. ”Medan djupaste tystnad omslöt allt och natten hade nått till mitten av sitt lopp, steg ditt himmelska Ord, Herre, ned från sin himmelska tron”.
Det är därför ingen tillfällighet att julens första mässa firas mitt i natten. I nattens tystnad och mörker föds det nya livet. Ändå är det ett barn som herdarna finner. Det är verkligt.
När något avgörande händer oss människor, då är det bortom beräkningar och planering. Först senare kan vi ana ett mönster. Också det egna livet är större än vi kan fatta. Redan det är dolt i tystnad och mörker.
Hur mycket mer då det nya livet. När människan skall födas till gudomligt och evigt liv. Det är ju vad julen förkunnar, den nya födelsen, nova nativitas. Hur skulle den kunna vara lik något annat i historien? – Plötsligt kan det skymta fram en slags logik i det ofattbara, också i jungfrufödelsen. Om julen förkunnar en födelse till gudomligt liv för människan – måste det då inte vara bortom all mänsklig beräkning och erfarenhet? Inga mänskliga ord eller förklaringar kan göra mysteriet rättvisa. Teologin bekräftar att människoblivandet är det mest ofattbara av trons alla mysterier. Lika lite som uppståndelsen den första påsknatten hade några vittnen, lika lite finns det några mänskliga vittnesbörd till det nya livets födelse. Den djupaste tystnad omsluter allt.
De första budbärarna är därför varken Josef eller Maria, utan änglarna, Guds direkta budbärare, som sänder herdarna till det som redan har skett – det nyfödda barnet i krubban. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Hur kan mänskliga ord beskriva att det eviga Ordet blir människa? Hur kan det skapade ljuset belysa det gudomliga ljusets födelse?
Är det därför det lyser i mörkret? Det folk som vandrar i mörker skall se ett stort ljus, hade profeten lovat.
Ändå är det verkligt, historiskt verkligt. Detta nyfödda barn tänder ljus, hopp och glädje. Bara ett leende eller en enkel julgåva kan lysa med himmelskt ljus, tydligast i mörker. Det lyser inte vid sidan om mörkret, utan i det. Sakta, ofta med flämtande låga, växer det till.
Jesu eget liv var ju inte entydigt. Många förstod inte vad han ville, andra skakade på huvudet och försökte hindra honom. Men i mörkret sker något. I den natt då han blev förrådd instiftade han det nya förbundets måltid. Och när dödens mörker tycktes ha honom i sitt grepp, då lyser själva mörkret som dagen, i hans uppståndelse.
När vi firar denna natt då är det därför ett ljus för dem som sitter i mörker. För de fattiga och ensamma, för dem som saknar anseende och makt, för de svaga, ringa, föraktade och bedrövade, för de ödmjuka. Ljuset lyser för dem som ser sin nöd och tar emot den Räddare som föds. ”Det folk som vandrar i mörker skall se ett stort ljus.”
Kristus är född till jorden, kom låt oss tillbedja honom!
Amen.